Predavanje dr. sc. Đure Drobca : “Priča o magnetizmu“ i “Galileo – 4 stoljeća istrage“

Dr. sc. Đuro Drobac je u petak, 24.04.2015., u našoj školi održao dva predavanja. Prvo, koje se odnosilo na magnetizam, održano je za učenike koji su pokazali interes za tu temu.Tako je učionica za fiziku postala tijesna za trideset i petero učenika koji su se u nju nagurali. Profesor je priču o magnetizmu ispričao s povijesnog aspekta, od Talesa do današnjih dana i bila je izuzetno zanimljiva, a postala je još zanimljivija kada je profesor izveo nekoliko atraktivnih pokusa.Zadržao se i na ulozi našeg fizičara Nikole Tesle te je naglasio njegov ogromni doprinos u istraživanju elektromagnetizma i njegove zasluge za dobrobit čovječanstva.
Drugo predavanje je održano popodne i njemu je nazočilo četrdesetak naših učenika.Uvodnim riječima učenicima se obratio predsjednik Gradskog vijeća, prof. Anto Nedić, koji je naglasio važnost učenja prirodoslovlja za daljnji razvoj društva te pozvao učenike na ozbiljnije učenje prirodnih i tehničkih znanosti.
Prof. Drobac je prošle godine održao predavanje na temu Galileo Galilei povodom 450 – te godišnjice Galileova rođenja u kojem je opisao događanja tijekom Galileova života. Ovim drugim predavanjem opisao je odnos prema Galileu nakon njegove smrti. Iscrpnim povijesnim činjenicama nas je proveo kroz četiristo godina istrage koja je završila Galileovom rehabilitacijom 1992., što je učinio papa Ivan Pavao II. No, po profesorovim riječima, izgleda da Galileov slučaj i dalje raspiruje rasprave.
Na kraju predavanja u raspravi se dotakao slučaj Rabljanina Marka Antuna de Dominisa i mogućnost njegove rehabilitacije. Po profesorovim riječima zaključiti je da do nje, nažalost, neće doći u dogledno vrijeme nakon što je to pokušavao pokojni akademik Ivan Supek u suradnji s kardinalom Franjom Kuharićem.
Dr.sc. Đuro Drobac radi na Institutu za fiziku u Zagrebu gdje vodi laboratorij za proučavanje magnetizma. Proučavao je Galileov rad i život te odnos Katoličke crkve prema tom velikom fizičaru.
Evo nekoliko osvrta na predavanje:

“Na prvom predavanju saznale smo o razvoju i povijesti magnetizma. Na drugom predavanju saznale smo o odnosu Katoličke crkve i znanosti u “slučaju Galileo Galilei“. Iako nam je nešto bilo teško za pratiti jer smo tek prvi razred, bilo je zanimljivo i mnogo toga smo naučile.“
Iva Turkalj i Romana Murljačić, 1. razred gimnazije

 
“Predavanje o Galileu mi se svidjelo. Za prvi razred gimnazije predavanje nije bilo lagano jer ima dosta teških stvari koje mi još nismo učili, ali to ne znači da mi se predavanje nije svidjelo i da nisam ništa razumio.“
Marin Šepuka, 1. razred gimnazije

 

“Predavanje prof. Drobca je bilo vrlo poučno i zanimljivo. Proširio nam je znanje iz područja fizike i dotaknuo se tema koje ne obrađujemo u školi. U prvom predavanju dao nam je uvid u osnovne ideje Nikole Tesle i tako pridonio našoj općoj kulturi. Također, uveo nas je u osnove magnetizma i pokazao nam je par pokusa koji su učinili predavanje zanimljivijim. Na drugom predavanju je pričao o dostignućima koja su omogućila Galileova istraživanja. Vrlo nam je drago da smo bili u mogućnosti prisustvovati na ovim predavanjima i nadamo se da će ih biti još.“
Lidija Bandalo i Anija Horvat, 2. razred gimnazije

 

“ Čak i najveće skeptike i one koji nisu ljubitelji fizike ovakav način iznošenja Galileova života i djela mora natjerati da se zapitaju nisu li fizika, astronomija i matematika čudesne znanosti koje potiču znatiželju i istraživanje.. Posebno me fascinirala energija i zanos kojim je dr. Drobac iznosio svoje predavanje pa se nadam i očekujem njegovo sljedeće predavanje.“
Elizabeta Vučković, 3. razred gimnazije

 

“ Prvo predavanje koje nam je dr. Drobac održao bilo je o magnetizmu.Nekoliko pokusa upoznalo nas je s “čarima“ magneta. Jedna od najvažnijih stvari koje nam je profesor prenio bila je o Nikoli Tesli koji je svojim izumima promijenio svijet. Na drugom predavanju profesor nam je govorio o razvoju društva i o odnosu Crkve prema veličanstvenom matematičaru, fizičaru i astronomu Galileu  nakon njegove smrti. Naposljetku, saznali smo da ima još znanstvenih velikana koji nisu rehabilitirani, a koji su svojim otkrićima i radovima doprinijeli društvu.“
Jole Maljić, 3.razred gimnazije

 
“Nakon što sam odslušao prvo predavanje o magnetizmu pomislio sam: “Što li je taj čovjek učinio? Pa on je u svom predavanju iznio sve bitno o magnetizmu, a i više od toga. Je li mi išta još preostalo za moja predavanja učenicima koji tek trebaju odslušati tu temu iz fizike?“No, ne brinite dragi učenici i učenice, već će se nešto naći.
Drugo predavanje je također bilo zanimljivo. Profesor je 400 godina povijesti vezane uz Galilejev slučaj uspio koncentrirati u sat i pol svoga predavanja. Nije to lako. Veliki trud i znanje i uloženo vrijeme stoji iza tog rada. Podatak na podatak, povijesna činjenica na povijesnu činjenicu, pitanje na pitanje, odgovor na pitanje, pitanje na odgovor, odgovor na odgovor, odluka na odluku. Nakon predavanja sam imao osjećaj kao da sam uspio pretrčati maraton za sat i pol. Sretan što sam ga uspio pretrčati, začudio sam se da se pritom ipak nisam umorio.
Tijekom predavanja bih povremeno pogledao učenike. Nisam na njima vidio osobitog zamora. Čini mi se da su i oni, nakon napornog dana, uspješno i sa zadovoljstvom pretrčali ovaj “maraton povijesti Galilejeva slučaja“ iako je bilo kasno popodne i južina i iako je bio petak, a njih su još čekale i druge obveze.
Divko Hadžiev, profesor matematike i fizike